Schaamtebestendigheid – nodig bij burn-out klachten

Eén van de gangbare emotionele reacties op een burn-out, zelfs één van de kenmerkende burn-out klachten, is een gevoel van onzekerheid en kwetsbaarheid. Andere kenmerken zijn:

  • fysieke en emotionele uitputting, omdat je niet meer echt hersteld raakt.
  • bouwen van een muur om jezelf door een cynisme houding of terugtrekgedrag.
  • een tunnelvisie, waarin je jezelf opjaagt tot het moment waarop je weer rust denkt te krijgen.

Toen ik als burn-outdeskundige zelf een burn-out kreeg, schaamde ik mij diep. Dat dit nu mij overkwam, vond ik vreselijk gênant. Met al mijn kennis hierover had ik dit toch op tijd moeten zien aankomen? Hoe zou iemand me ooit weer serieus nemen in mijn vak…

 De kracht van kwetsbaarheid

Bij mijn zoektocht in het omgaan met mijn gevoelens kwam ik In het boek De kracht van kwetsbaarheid (Brené Brown) veel herkenbaars tegen. Zij schrijft over kwetsbaarheid, schaamte en over schaamtebestendigheid. Schaamtebestendigheid is volgens Brown het vermogen om schaamte te herkennen en er constructief mee om te gaan. Hierdoor verliezen we ons gevoel van eigenwaarde niet meer en doen we onszelf minder geweld aan. Zo ontwikkelen we uiteindelijk juist moed, compassie en verbondenheid als gevolg van die ervaring, in plaats van schaamte.

Het belangrijkste advies dat Brené Brown geeft: deel je gevoelens van schaamte met andere mensen en ervaar dat je niet alleen staat in jouw kwetsbaarheid. Dit advies heb ik ter harte genomen.

Delen: moed, verbondenheid, compassie

Ik ben mijn verhaal gaan delen en was open over mijn burn-out. Ik vertelde erbij dat ik psycholoog was en gespecialiseerd in burn-outbehandeling; dat ik net als ieder ander mijn eigen burn-out klachten te laat in de gaten had gekregen. Dat ik het beschamend vond dat dit me was gebeurd.

Soms was hier veel moed voor nodig. De eerste paar keer moest ik even diep ademhalen en mezelf een licht duwtje in de rug geven: vertel het maar gewoon. Het voelde zo kwetsbaar. Maar na een paar keer ging het vanzelf. Er ontstonden hele leuke, persoonlijke en gelijkwaardige gesprekken. Mensen herkenden zich in mijn verhaal en vertelden hun eigen ervaringen. Ik voelde nog meer verbondenheid met de mensen om mij heen. En in plaats van de afkeuring die ik diep van binnen verwachtte, ontmoette ik medeleven en respect. Hierdoor nam mijn compassie met mezelf en anderen verder toe.

De schaamte voorbij

Gelukkig ging mijn herstel na een aantal maanden met stappen vooruit. Het nemen van veel rust en ontspanning had een helende uitwerking. Ik werd weer actiever en mijn lichamelijke en geestelijke conditie nam weer toe. Ook mijn emotionele burn-out klachten (zoals de gevoelens van schaamte en onzekerheid) verdwenen. Het advies van Brené Brown heeft hier zeker aan bijgedragen.

Nu ik weer aan het werk ben blijkt het feit dat ik als psycholoog zelf ervaring met burn-out heb opgedaan, vooral een pluspunt. Nu ben ik behalve deskundige dus ook ervaringsdeskundige… Niets om je voor te schamen, dus!

Werk je ook met mensen en wil je een (nieuwe) burn-out voorkomen, neem dan gerust eens contact met mij op!

2 reacties op “Schaamtebestendigheid – nodig bij burn-out klachten”

  1. inderdaad niets om je voor te schamen, je bent een prachtig mens, bedankt voor je openheid.
    Liefs Marry Vreeken

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *